NB 1.8 VVT swap in Mazda MX-5 NA

In deze Mazda MX-5 NA van 1990 plaatsten we een 1.8 VVT motor van een MX-5 NB. Het motorblok werd volledig opgefrist met nieuwe pakkingen, dichtingen, klepsteel rubbers, vacuum en koelwater slangen, pulley, riemen, koppeling, waterpomp, alternator... Het kleppendeksel en de zijkanten werden proper gemaakt en zwart gespoten om zo een mooi contrast te geven met de rode leidingen. Omdat de wagen op circuit wordt gebruikt, werd ook een oliekoeler geplaatst.

De originele ECU werd vervangen door een programmeerbare ME221 van Motorsport Electronics samen met een wideband sensor van AEM. In samenwerking met een extern bedrijf werd deze professioneel afgesteld naar wens van de klant.

Met zijn 146pk is dit een perfect motorblok voor wie toch een iets vlottere MX-5 wil. 0-100 werd gemeten op 8 seconden rond, wat een mooie verbetering is van de 10 seconden bij een standaard 1.6  motor.